Zpět na přispěvky
file63210970.jpg

Suplementace vitaminů u sportovců – 1. část

Už dlouho se setkávám s lidmi, kteří začali pravidelně sportovat (podotýkám, žádné extra vrcholové sporty, pouze pravidelné návštěvy fitness centra a zvýšená fyzická aktivita) a od té doby začali užívat různé doplňky stravy, včetně těch vitaminových. Prý jim pomáhají ke zlepšení výkonu a celkově lepší regeneraci po tréninku. Do jaké míry je však tento pocit skutečný a ne pouhým placebem? Pojednání o potřebách suplementace vitaminy rozdělím na dvě části.

Užívání vitaminových preparátů je v dnešní době velmi rozšířené nejenom u fitness nadšenců. Každý den se setkáváme s nátlakem medií, co nám chybí a co bychom tedy měli ve stravě raději doplňovat.

Suplementace vitaminy je však stejně jako jiné doplňky stravy vysoce individuální věc a neexistuje doporučení, které by platilo stoprocentně pro všechny. Každý se stravujeme trochu jinak, máme rozdílný zdravotní stav, tréninkový plán i zatížení organismu a tudíž i potřeba doplňování vitaminů bývá různá.

Je důležité zamyslet se individuálně nad tím, jak jíme, jaké jsou naše fyzické výkony a ne se pouze slepě řídit všeobecně doporučovanými radami. Všímejte si při užívání suplementů toho, jak na vás doopravdy působí, nikoli jak by měly působit a naučte se určovat si hranice svých potřeb individuálně.

Vitaminy můžeme rozdělit na dvě skupiny:

  1. Rozpustné v tucích (vitaminy A, D, E a K)
  2. Rozpustné ve vodě (vitaminy skupiny B a vitamin C)

Prvními zmíněnými se můžeme předávkovat, jelikož si naše tělo dokáže vytvořit jejich zásoby v těle. Druhé zmiňované většinou bez problému vyloučíme i ve větším množství, což už napovídá, že tělo jejich nadbytek ve stravě často ani efektivně nevyužije.

Vitamin C (Kyselina askorbová)

Začněme od nejčastěji užívaného vitaminu C. Příjem vitaminu C je opravdu nezbytný a jeho zvýšenou potřebu mohou mít nejenom sportovci, ale například i kuřáci či nemocní lidé.

Vitamin C je důležitý při procesech tvorby kolagenu a tím podpory zdraví chrupavek, kostí, šlach, svalů a kloubů. Dále působí jako významný antioxidant zabraňující oxidačnímu stresu způsobenému volnými radikály, které vznikají při tréninku. V neposlední řadě také podporuje například vstřebávání železa v organismu.

Jelikož je vitamin C rozpustný ve vodě, tělo jeho nadbytek většinou bez problému vyloučí. Někdy však opravdu nadměrně velká suplementace tímto vitaminem může způsobit tvorbu ledvinových kamenů díky vysrážení kyseliny askorbové s oxaláty přijatými potravou.

Je dobré mít na paměti, že ze synteticky vytvořených suplementů je i vitamin C mnohem hůře vstřebatelný, než je tomu u přírodních zdrojů, které obsahují navíc podpůrné látky – bioflavonoidy. Vitamin C také dle některých zdrojů zlepšuje metabolismus živin a snižuje hladinu cholesterolu v krvi. Vliv nadměrné suplementace vitaminu C na sportovní výkon v podstatě nikdy nebyl úplně prokázán, naopak se hovoří o snížení fyzické výkonnosti po podání vysoké dávky vitaminu C. Takže opět se dostáváme k mému oblíbenému výroku, všeho s mírou! :-)

Sandra Figalová - Nutriční terapeutka | 08.02.2018

Komentáře

Zatím nikdo nehodnotil - buďte první!
Nahoru