Zpět na přispěvky
weight_4141.jpg

Proč bychom se neměli bát sacharidů?

Mezi další z novodobých fobií můžeme jistě zařadit i obyčejné sacharidy. Dnes, mnohem více než kdy dříve, se lidé sacharidů a příloh bojí, a to zejména z toho důvodu, že jsou prý hlavním viníkem obezity, cukrovky a dost možná i rakoviny či jiných odstrašujících onemocnění.

Velmi oblíbené jsou dnes také takzvané ketodiety a všemožné jiné nízkosacharidové výživové směry, které vám v krátkém čase slibují rychlý úbytek hmotnosti a vlastně rozuzlení všech vašich dosavadních zdravotních obtíží.

Jaká je však skutečnost? Jsou doopravdy sacharidy jedem moderní doby, nebo bychom na ně neměli v jídelníčku zapomínat, stejně jako na ostatní neméně podstatné živiny? Ano, druhá varianta je správně.

Jak se může projevovat nedostatek nebo nevyvážený poměr sacharidů v jídelníčku?

• Únavou • Podrážděností • Špatnou náladou • Nedostatkem energie • Přecitlivělostí • Zhoršeným soustředěním • Výkyvy hladin krevního cukru • Neovladatelnými chutěmi na sladké • Jojo efektem

Sacharidy jsou pro naše tělo jedním z hlavních zdrojů energie a v jídelníčku by měli zaujímat své právoplatné místo. Bez jejich přísunu si beztak tělo začne energii vyrábět z jiných, necukerných složek potravy. Právě proto zcela jistě neplatí, že pokud vyřadíte sacharidy z jídelníčku a budete se ládovat jen bílkovinami a tuky, zhubnete. Pojďme si říct něco o tom, jaké sacharidy vlastně známe.

Sacharidy rozlišujeme na jednoduché (glukóza, fruktóza, galaktóza..) a složené (škrob, vláknina, glykogen a další). Složeným sacharidům (které jsou obsažené například v celozrnných obilovinách, rýži, těstovinách, pečivu, bramborách, atd.) bychom měli dávat přednost před jednoduchými, protože dodávají našemu tělu kvalitnější a dlouhodobější zdroj energie. Většina využitelných sacharidů se štěpí v organismu na glukózu, kterou pak organismus může využít k získání energie. Sacharidy nejsou pro naše tělo esenciální a organismus si je tak dokáže sám vytvořit (např. z aminokyselin nebo glycerolu).

Proč nevynechávat sacharidy z jídelníčku?

Často se lidé rozhodnou vyřadit sacharidy z jídelníčku v domnění, že tak rychle a účinně zhubnou nadbytečná kila. Ano, po vyřazení této živiny z jídelníčku se skutečně můžete dočkat rychlého úbytku hmotnosti za krátký časový úsek, je to však způsobené nikoliv úbytkem tukových zásob, ale především úbytkem zásobního sacharidu glykogenu a s ním i velkého množství vody, kterou v těle váže.

Tento rychlý váhový úbytek je však znatelný pouze zpočátku a postupně dochází ke zpomalení celkového hubnutí a následnému jojo efektu. Mnohem lépe tedy uděláte, pokud zvolíte vyvážený a zdravý jídelníček bohatý na všechny živiny, díky kterému budete hubnout sice pomaleji, ale za to efektivněji a hlavně dlouhodoběji.

Sacharidy bychom měli přijímat v optimálním množství, obecně se doporučuje něco kolem 3–4 g sacharidů na kilogram tělesné váhy a něco mezi 50–60 % z celkové denní přijaté energie. Preferovat bychom měli komplexní složené sacharidy před jednoduchými cukry a také bychom měli dbát na dostatečný přísun nestravitelných sacharidů v podobě vlákniny, které by mělo být ideálně něco kolem 35g za den.

Zdroje sacharidů v jídelníčku s sebou tedy kromě energie nesou i jiné, nutričně hodnotné látky a rozhodně bychom se jich bát neměli.

Sandra Figalová - Nutriční terapeutka | 23.01.2018

Komentáře

Zatím nikdo nehodnotil - buďte první!
Nahoru