Zpět na přispěvky

Prebiotika vs. probiotika – jaký je v nich rozdíl?

Jistě jste už někdy slyšeli pojmy prebiotika a probiotika. Možná jste si mysleli, že se jedná o jednu konkrétní věc, která se dá nazývat různými výrazy. Opak je však pravdou, tyto pojmy jsou si sice velmi blízké, ale každý z nich má trochu jiný význam. Pojďme si ve zkratce vysvětlit, jaký je zásadní rozdíl mezi probiotiky a prebiotiky.

Probiotika

Probiotika jsou střevní prospěšné bakterie, které osídlují náš zažívací trakt a udržují jeho správnou funkci. Tyto hodné bakterie působí preventivně před vznikem některých onemocnění a chrání nás před mnohými zažívacími obtížemi.

Probiotika se přirozeně vyskytují v některých potravinách jako jsou zakysané mléčné výrobky, jogurty, sýry, kefírová mléka či v zelenině, která prošla procesem mléčného kvašení. Je velmi přínosné tyto produkty do jídelníčku pravidelně zařazovat, protože kromě vlivu na naše zažívání se podílejí například i na naší imunitě.

Některé zdroje uvádějí jejich příznivý vliv na snížení rizika infekcí močových i dýchacích cest. Na trhu najdeme probiotika i v podobě tablet či kapslí, dejme si však pozor na jejich obsah. Účinné jsou tyto bakterie nejlépe tehdy, pokud se vyskytují ve vysokém počtu, minimálně v řádu stamiliónů.

Probiotika je vhodné zařazovat pravidelně do jídelníčku, ať už v přirozené formě či formě doplňků stravy. Zvláště pak, pokud užíváte širokospektrá antibiotika, měli byste zvýšený přísun těchto bakterií zvážit i ve formě doplňků. Antibiotika totiž kromě škodlivých bakterií ničí i ty prospěšné a vy se tak po léčbě i v jejím průběhu můžete potýkat s nepříjemnými zažívacími obtížemi.

Prebiotika

Prebiotika se nejčastěji vyskytují jako vláknina. Vláknina je nestravitelná složka zeleniny, ovoce, luštěnin či některých obilovin. Prebiotika jsou jakési živiny pro výše uvedená probiotika – hodné bakterie a díky jejich přísunu potravou také napomáháme udržovat zdravou střevní mikroflóru, což je pro zdravý organismus jedním ze základních pilířů.

V našem sortimentu naleznete formu rozpustné probiotické vlákniny zvané inulin. Tato vláknina z čekanky je spojována s celou řadou pozitivních účinků na náš organismus. Jako účinné prebiotikum se štěpí až v tlustém střevě a zajišťuje výživu pro tamní mikrobiom. Inulin je rovněž vhodný i jako doplněk ke snižování váhy, jelikož ovlivňuje vstřebávání některých látek, navozuje pocit sytosti a zabraňuje tak neovladatelným chutím i přejídání.

Sandra Figalová - Nutriční terapeutka | 20.02.2018

Komentáře

Zatím nikdo nehodnotil - buďte první!
Nahoru