Zpět na přispěvky
file91134080.jpg

Není tuk jako tuk!

Stejně tak, jako strach z některých potravin se dnes masově šíří i obavy z obyčejných tuků. Mnoho lidí po celém světě drží přísné nízkotučné diety v domnění, že tuk je pro nás špatný a měli bychom ho v jídelníčku co nejvíce omezit. Tento trend se naší populace drží pravděpodobně od doby, kdy jsme začali zkoušet různé striktní, avšak nesmyslné diety, které ve většině případů vedou dlouhodobě spíše ke zhoršení dosavadního stavu.

PROČ JSOU PRO NÁS TUKY DŮLEŽITÉ?

Tuky jsou v našem organismu velmi potřebné, plní zde totiž řadu nezbytných funkcí. Zmínit můžeme například tyto:

• Jsou významným zdrojem energie • Chrání vnitřní orgány • Podílí se na termoregulaci a tepelné izolaci organismu • Jsou součástí buněk v organismu • Součástí hormonů (i tuková tkáň je endokrinně aktivní) • Působí jako energetická rezerva organismu • Jsou důležité pro vstřebávání vitaminů rozpustných v tucích A, D, E, K

TUKY JAKO SOUČÁST ZDRAVÉHO JÍDELNÍČKU

Tuky by tedy v našem jídelníčku měli mít svoje místo, ale je důležité vědět, že není každý tuk stejný. Existují tuky o různém složení mastných kyselin, přičemž my bychom v jídelníčku měli upřednostňovat zdroje nenasycených mastných kyselin.

Pozor, nelze je rozdělit pouze na rostlinné a živočišné, protože i v živočišné říši najdeme zdroje nepostradatelných tuků. Zdrojem nenasycených mastných kyselin jsou zejména rostlinné oleje, ořechy, semena, ale i například ryby. Ryby jsou zdrojem esenciálních omega-3 mastných kyselin, které působí preventivně před vznikem kardiovaskulárních onemocnění a také mají protizánětlivý charakter. Tyto tuky nám pomáhají snižovat špatný LDL cholesterol a naopak zvyšovat ten příznivý, HDL cholesterol, což je podstatou ochrany našeho srdce a cév a prevence různých civilizačních onemocnění.

NENÍ TUK JAKO TUK!

Naopak, snížit bychom měli příjem nasycených mastných kyselin, které najdeme zejména v živočišných tucích, tedy v tučném mase, mléku, sýrech, ale například i v palmovém a kokosovém oleji, který je z hlediska aterogenity (způsobující kornatění tepen) a trombogenity (vedoucí ke vzniku trombózy) dokonce na prvních příčkách.

Pozor byste si měli dát i na takzvané TRANS nenasycené mastné kyseliny, které vznikají při ztužování tuků (hydrogenaci), a které jsou pro naše tělo nejškodlivější ze všech.

JAKÝCH DOPORUČENÍ SE DRŽET?

Snažte se konzumovat co nejvíce pestrou a vyváženou stravu se zastoupením všech živin a ani na tuky v jídelníčku nezapomínejte. Mají zde svoji důležitou roli a jejich příjem by u zdravého jedince neměl klesnout pod 50 g za den, protože na příjmu tuků závisí i příjem vitaminů v nich rozpustných, což jsou vitaminy A, D, E a K.

Množství tuků za den by mělo být zhruba 20–30 % z celkového denního množství energie. Nadměrný příjem však může vést k nadváze či obezitě a jiným zdravotním komplikacím, proto i v tomto případě dbejte na střídmost. Tuky mají oproti ostatním živinám až dvojnásobné množství energie, proto jejich nadměrná konzumace není vhodná.

Sandra Figalová - Nutriční terapeutka | 30.01.2018

Komentáře

Zatím nikdo nehodnotil - buďte první!
Nahoru