Zpět na přispěvky

Čím dochucovat jídla?

Jednou z častých otázek, které se v oblasti zdravého životního stylu a výživy kladou je také to, čím dochucovat jednotlivé pokrmy, abychom se stále drželi zdravého stravování. Většina dochucovadel, která dnes na trhu najdeme, totiž se zdravým jídelníčkem nemají příliš co dočinění. Většinou jsou plné jednoduchých cukrů, tuků a přidaných látek, které příliš neprospívají zdraví, ani štíhlé linii. Řeč je o kupovaných omáčkách, dresingách, ale i kořenících směsích, ve kterých je častým negativním jevem kromě výše uvedených hlavně nadbytek soli.

Se solí opatrně…

Sůl, respektive sodík, se v našich jídelníčcích bohužel většinou vyskytuje až v několikanásobné míře, než bychom ho měli přijímat. Nadbytek soli má negativní vliv zejména na kardiovaskulární systém a právě srdečně cévní příhody se řadí na první příčky všech úmrtí. Někteří lidé jsou na sůl více senzitivní než jiní, ale tento fakt většinou lidé zjistí, až když je pozdě. Měli bychom tedy sůl konzumovat opravdu umírněně a za den by její přísun neměl převyšovat 5 gramů a u některých, již nemocných lidí, dokonce 3 gramy, jak uvádí světová zdravotnická organizace.

Jak dochucovat pokrmy abychom se vyhnuli nadbytku škodlivých látek?

Ideální by bylo, kdybychom se dochucovadlům jako jsou nejrůznější dresinky, omáčky a další kupované směsi vyhnuli úplně nebo je alespoň co nejvíce omezili. Na druhou stranu existují i taková, se kterými to zas tak špatné není. Zde bude řeč o zcela obyčejném kečupu, majonéze či hořčici, u kterých, když vybíráme kvalitní druhy a konzumujeme je v umírněném množství, rozhodně se jich nemusíme obávat. Co se týče majonézy, tak pokud je vyrobena z kvalitních tuků, najdeme v ni i omega 3 mastné kyseliny a její občasné zařazení do jídelníčku může být dokonce pro některé přínosné. Je třeba si ale uvědomit, že obsahuje obrovské procento tuku a při nadměrné konzumaci může vést k nadváze až obezitě. Pokud už majonézu chcete konzumovat, vybírejte alespoň kvalitní produkty bez zbytečných přidaných látek a hlídejte si její přijaté množství. Existují sice i light verze této omáčky, ale i zde se setkáte s vysokým obsahem tuků. Dalším ze zástupců dochucovadel je všemi milovaný kečup. Zde se na trhu můžeme setkat s opravdu velmi širokou škálou produktů nejrůznější kvality. My bychom si při výběru měli dát pozor zejména na obsah cukru a soli, kterých by tam mělo být co možná nejméně. Soustředit bychom se měli také na množství rajčat, které bylo použity k výrobě produktu.

Jestliže bylo k výrobě daného kečupu použito alespoň 200 gramů rajčat na 100 gramů výrobku, dá se hovořit o celkem vhodné variantě. I zde ale myslete při konzumaci na množství, přece jenom se jedná o nadbytečné kalorie, které si můžete v jídelníčku odpustit. Zkuste si také třeba vyrobit kečup vlastní, z rajčatového pyré či protlaku. Můžete ho dokořenit dle potřeby bylinkami a uvidíte, že i na podobné omáčce si pochutnáte. Rajčata jsou sama o sobě sladká, proto není ani třeba je nějak nadbytečně doslazovat. Dobrým trikem je i zlehka opražená cibulka, která dodá vaší omáčce ještě o něco více nasládlou chuť.

Posledním zástupcem základních dochucovadel, o kterých dnes budeme mluvit je hořčice. U té je to celkem podobné jako u výše zmíněných. I zde bychom měli kontrolovat etikety, aby hořčice neobsahovala příliš přidaného cukru a soli. Také bychom si měli dát pozor na některé konzervanty, například benzoan sodný nemá v hořčici co dělat. Čeho se naopak bát nemusíte je její tučnost. I přesto, že hořčice nese označení plnotučná, tak je ve výsledku mnohem méně tučná než například majonéza a jiné dresinky. Navíc tuky obsažené v hořčici jsou většinou nenasycené, tedy zdravé.

Závěrem lze říci hlavně to, že pokud budeme dochucovadla konzumovat opravdu jenom občasně a budeme si hlídat jejich složení, nemusíme se jich ani ve zdravém jídelníčku obávat. Ideální je, pokud budeme dávat přednost přírodním chutím a jídla dochucovat především bylinkami, popřípadě špetkou soli. Možností je také vyrobit si některé dresinky sami doma. Můžete zkusit například jogurtový a přidat do něj česnek, pažitku a nejrůznější bylinky dle vašich chutí. Možností je mnoho, stačí jen zapojit svou fantazii a hravě si můžete zdravý dresink vyrobit i ve své kuchyni.

Redakce | 09.04.2018

Komentáře

Zatím nikdo nehodnotil - buďte první!
Nahoru