Zpět na přispěvky
file101955973.jpg

Častá otázka: Cvičit a běhat nalačno, nebo raději ne?

Hledáte zaručený recept k dosažení ideální hmotnosti a bylo vám doporučeno cvičit nebo běhat na lačno? Běhání na lačno dnes praktikuje mnoho lidí po celém světě, častěji však ti z nás, kteří se snažíme o redukci nadbytečných kilogramů. Myslíte si, že je však běhání po ránu bez jakékoliv snídaně zaručeným receptem k hubnutí nebo se jedná jen o další mýtus?

Spolu s během nalačno se dnes doporučují nízkosacharidové diety, které nám zaručí rychlý, ne však příliš dlouhodobý úbytek váhy. I nízkosachari­dových dietách si však povíme jindy, dnes nás zajímá právě ono běhání na lačný žaludek.

JAK NA TO REAGUJE NAŠE TĚLO

Běhání, tedy pokud neběžíme opravdu velmi pomalu a klidně, je typem anaerobní fyzické zátěže s minimálním přisunem kyslíku. Jako hlavní zdroj energie jsou tedy tělem využívány především sacharidy. Přesněji svalový glykogen, což je zásobní forma sacharidů v našem těle. Množství glykogenu a jeho zásoby jsou závislé na množství svalové hmoty a přísunu substrátů v naší stravě.

Nyní už se dostáváme k jádru věci. Jedinec, který se snaží zhubnout a omezuje sacharidy ve svém jídelníčku jde ráno běhat na lačno, ale zásoba glykogenu není dostatečně vysoká na to, aby pokryla potřebu energie po celou dobu. Energie z glykogenu potřebná k běhu se tedy velmi rychle vyčerpá a tělo, jelikož jsme ráno nepřijali žádnou potravu, si potřebuje glukózu vyrobit z jiných necukerných substrátů v našem těle.

Jako zdroj může posloužit řada složek, avšak energeticky nejvýhodnější je v tomto případě novotvorba glukózy z vlastních aminokyselin, které náš organismus začne získávat rozkladem vlastní svalové hmoty. Lidově řečeno, tuky se pálí v ohni sacharidů a pokud jich je v těle nedostatek, nemůže dojít k očekávánému efektu, tedy jejich spalování. Namísto, abychom spalovali tuky a redukovali hmotnost, přicházíme tak o vzácné svalové bílkoviny a dochází k velmi nežádoucí reakci, protože s úbytkem svalové hmoty klesá i náš metabolismus a šance na zdravou redukci hmotnosti se tak významně snižují.

Nikdo však neříká, že se máte ráno zaplácnout snídaní a pak jít s těžkým žaludkem běhat. Spíše, než hladovění proto zkuste po ránu přijmout alespoň malé množství energie, ideálně ve formě sacharidů nebo dobře využitelných tuků. Zabráníte tak tomu, aby si tělo bralo energii z vašich svalových bílkovin. Prostě si dejte například banán.

Snídani si pak můžete dát až po zmiňovaném běhu, rozhodně i zde však nezapomeňte na nějaké množství sacharidů, které je důležité právě pro obnovu vašeho svalového glykogenu. Pokud byste přijali jen bílkoviny, jak to mnoho lidí chybně dělá v domnění, že tak zajistí nejlepší regeneraci, tak byste si také příliš nepomohli.

Bílkoviny jsou v takovém případě stejně přeměněny nejdříve na cukry k doplnění svalového glykogenu a až posléze využity k regeneraci a růstu svalové hmoty. Ideálně tak zařaďte jídlo vyvážené na všechny důležité živiny, čímž doplníte tělu energii potřebnou k regeneraci ve správné formě. Pokud si nedokážete představit běh s čímkoliv žaludku, zkuste alespoň vypít sklenici džusu či nějaké smoothie. Uvidíte, že i váš výkon pak bude mnohem lepší a vy tak své hubnutí rozhodně nezastavíte, ba přímo naopak.

Autorka článku: Sandra Figalová

Jiří Kubeš - Spoluzakladatel Projektu 90 | 16.01.2018

Komentáře

Zatím nikdo nehodnotil - buďte první!
Nahoru