Zpět na přispěvky
file3533168.jpg

10 tipů, jak dodržovat správný pitný režim

Pitný režim je nepochybně jeden ze základních bodů zdravého životního stylu. Voda je v našem těle obsažena asi ze 60 % a je rozpouštědlem pro mnoho důležitých látek. Funkce vody v těle je rozmanitá. Je součástí krve, lymfy, podílí se na regulaci tělesné teploty i procesu trávení a při mnoha dalších fyziologických pochodech.

Jistě už víte, že denně byste měli vypít něco kolem 2–3 litrů vody v závislosti na vnějších i vnitřních faktorech prostředí. Každý máme potřebu tekutin jinou, vždy je třeba zohlednit například zdravotní stav, věk, počasí, fyzickou námahu a další faktory. Ideální je pokud si pravidelný příjem (čisté vody) hlídáte po celý den podle toho, co zrovna podnikáte nebo jak se cítíte. Dnes tu pro vás mám několik tipů, jak přijmout dostatek tekutin v případě, že jste s dodržováním pitého režimu trochu na štíru.

1. ZAČNI HNED PO RÁNU

Ideální start do nového dne je se sklenicí čisté vody a následnou snídaní. Zkuste si na každé ráno připravit sklenici s vodou, kam můžete přidat třeba pár kapek citrónu na osvěžení. Tělo je po celé noci dehydratované a voda vás po ránu skvěle osvěží a nakopne.

2. ŽE VÁM NECHUTNÁ OBYČEJNÁ VODA?

Je jasné, že pro dodržování pitného režimu je nejlepší obyčejná voda sem tam doplněná nějakým tím čajem či neslazenou minerálkou. Slazené nápoje (i džusy) jsou vysoce energeticky bohaté a měli bychom je tak z našeho režimu raději zcela vyškrtnout. Pokud vám však obyčejná voda nejede, zkuste do ní příště přihodit pár plátků citrónu, pomeranče, okurky či jiné zeleniny a ovoce. Fantazii se meze nekladou a vy uvidíte, jak taková obyčejná ingredience dokáže vaši vodu zpestřit.

3. VŽDY U SEBE NOSTE NÁDOBU NA VODU

Někdy není možnost si pití obstarat, proto se naučte mít u sebe stále láhev s vodou. Do ní si můžete kdykoliv dočerpat vodu až dostanete žízeň a nebudete odkázáni na sladké limonády z okolních občerstvení.

4. NASTAVÍME SI UPOZORNĚNÍ

Snad každý telefon v sobě dnes má funkci upozornění, které si můžete nastavit také na pitný režim. Přibližně každou hodinu až dvě byste měli vypít sklenici čisté vody. Záleží na vaši aktuální situaci. Pokud jdete cvičit nebo venku panuje vedro, dávku tekutin navyšujte dle okolností. Uvidíte, že po několika dnech ustavičného vyzvánění už si na vodu raději vzpomenete sami.

5. KÁVU DO PITNÉHO REŽIMU NEPOČÍTÁME

Pokud si myslíte, že i kávu si můžete dát „na žízeň“, tak opak je pravdou. Ve skutečnosti kofein obsažený v kávě působí močopudně a naše tělo spíše odvodňuje. Ke každé kávě si tak vždy dejte navíc další sklenici čisté vody.

6. POSTAVTE NA STŮL PŘED SEBOU VODU

Ať už jste doma či v práci, postavte si na stůl velký džbán s vodou, který budete mít stále po ruce. Opět do něj můžete přihodit něco na ochucení. Například listy máty, led, či plátky ovoce a zeleniny. Jakmile budete mít vodu na očích, snadněji si na ni vzpomenete.

7. ZKUSTE PÍT BRČKEM

Říká se, že pokud člověk pije brčkem, vypije toho daleko víc. Do džbánku s vodou nebo velké sklenice tedy jedno brčko zapíchněte a uvidíte, že rázem budete usrkávat mnohem častěji!

8. JEZTE HODNĚ OVOCE A ZELENINY

Nejenom, že jsou ovoce a zelenina nedílnou součástí zdravého životního stylu, ale také nám mohou pomoci s dodržením vyváženého přísunu tekutin. Například okurka, meloun, rajčata i další jsou potraviny bohaté na vodu, tudíž nám pomohou s dostatečným pitným režimem během dne. Stejně jsou na tom třeba i polévky, zde ovšem preferujte ty bez smetany a více vodové.

9.JAKMILE DOPIJETE, PŘIPRAVTE SI NOVOU SKLENICI VODY

Nezáleží, zda pijete z láhve či sklenice, ale naučte se vždy po dopití vodu do nádoby dopustit. Jen tak zaručíte, že budete mít vodu stále při sobě a mnohem častěji si na pití vzpomenete.

10. ZASE TO NEPŘEHÁNĚJTE

Ano, pít se má pravidelně a dostatečně, ale ani s vodou bychom to neměli přehánět. S nadměrným pitím se pojí i zvýšené vyplavování jinak významných látek z organismu, proto pokud pijete až přespříliš, můžete si tím spíš uškodit. Jestliže však nadměrně pijete pro stálý pocit žízně, raději se poraďte se svým lékařem, zda za tím nestojí například nějaké onemocnění.

Sandra Figalová - Nutriční terapeutka | 18.01.2018

Komentáře

Zatím nikdo nehodnotil - buďte první!
Nahoru