Zpět na přispěvky

Pestrá a vyvážená strava jako základ úspěchu

Neustále se dokola zmiňujeme o tom, že strava by měla být především pestrá a vyvážená. Nejste si jisti, co si pod tímto pojmem máte představit? Pojďme si to vysvětlit trochu blíže.

Je víceméně zcela jedno, jestli se snažíte zhubnout, nabrat svalovou hmotu či si jen chcete svou váhu udržovat. Jídelníček by měl být co možná nejpestřejší ve všech těchto případech. V dnešní uspěchané době existuje mnoho moderních diet, které vám slibují kýžené efekty při jejich úzkostlivém dodržování.

Dost často se jedná o diety a výživové směry, při kterých omezíte v jídelníčku některou ze základních živin, většinou se jedná o tuky a sacharidy, což je například v případě redukce hmotnosti jistě na místě. V některých případech však můžete narazit i na diety více striktní jako jsou různé bezlepkové, bezlaktózové, zeleninové, ovocné či detoxikační diety, a tak bychom mohli pokračovat. Ve většině případů vám slíbí rychlý úbytek váhy, zlepšení zdravotního stavu a vlastně vyřešení všech dosavadních problémů. To přeci chcete ne?

K mnoha z těchto diet se dnes z různých důvodů uchyluje spousta lidí po celém světě. Velmi často je však důvodem skutečnost, že si to zkrátka někde přečetli a pár lidí tam potvrdilo, že to funguje. Na závěr samozřejmě vždy dodají něco o „prokázaných studiích“, které tato tvrzení několikrát potvrdily. Jak se však daná studie prováděla, kdo je jejím autorem, jaký byl zkoumaný vzorek a jaké byly další výsledky této studie? To už se většinou nedozvíte, nebo si přečtete úryvek, který je často vytržený z kontextu a vás to uchlácholí jako důkaz, že se jedná o prokazatelný fak­t.

Rozeznat relevantní informace je v dnešní době složité

Dále si potom o dané dietě či studii už nic nehledáte a vlastně už jste to četli nebo slyšeli i někde jinde, tak proč to nezkusit. Bohužel po internetu se dnes šíří spousta mýtů a někdy i inteligentní člověk může mít problém se ve všech těch informacích a dezinformacích vyznat.

Na takové výživové směry se pak ale lidé dále nezaměří, slepě něco dodržují a mají pocit, že dělají pro své tělo tu největší službu. Zdaleka tomu tak ale není a většina lidí, ve snaze zlepšit svůj zdravotní stav či zhubnout, jen zbytečně omezuje některé složky potravy, které jim jinak přinášejí i důležité živiny.

Dostatek všech živin, nehromadění škodlivých a antinutričních lá­tek

Pestrý a vyvážený jídelníček je důležitý proto, že pouze tak dodáte svému tělu z dlouhodobého hlediska vše, co potřebuje. Pokud netrpíte nějakým onemocněním, alergií či intolerancí na danou potravinu a doteď vám tato potravina nedělala žádné obtíže, není třeba se ji vzdávat. Vždy je dobré hledat spíše zdravější alternativy takových zdrojů živin, zaměřit se na co nejčerstvější a co nejméně zpracované produkty a můžete si být jisti, že pro své tělo děláte to nejlepší.

Není vhodné každý den pojídat kuře s rýží, stejně tak jako ze zeleniny nedostanete všechny potřebné živiny. I při redukci hmotnosti je důležité zaměřit se na všechny potraviny a zařadit a zkombinovat je tak, aby se co nejméně opakovaly a my tak z různých zdrojů stravy získali různé makro i mikroživiny jako jsou vitaminy, minerály a stopové prvky.

Když omezíte lepek, nic se vám nestane. Ale co další složky, které se v potravinách obsahujících lepek vyskytují? Některé vitaminy, aminokyseliny, komplexní sacharidy, vláknina. Stejné je to i u mléka. Mléčné bílkoviny jsou pro naše tělo jedny z nejhodnotnějších a z mléčných zdrojů rovněž získáte řadu vitaminů, minerálů apod. Jiné to je když vám tyto potraviny dělají z nějakého důvodu obtíže či vám nevyhovují. V takovém případě se poraďte s odborníkem na dalším postupu, anebo se je pokuste na nějaký čas omezit a uvidíte, co to s vámi udělá.

Stejně tak je to i s některými méně vhodnými látkami, které vybrané potraviny mohou obsahovat. Dočetli jste se, že v rybách může být přítomna rtuť a okamžitě jste je vyřadili z jídelníčku? Sáhněte si na srdce. Kdo z nás jí ryby každý den? Samozřejmě, pokud sníte den co den dvě kila lososa, může se stát, že se vaše tělo s nějakým množstvím této látky bude potýkat. Pokud ale budete jíst pestře, budete střídat jednotlivé druhy ryb a zařazovat je jen 2–4 krát týdně, rozhodně se vám nemůže nic stát. Berte to celé s nadsázkou, pro vysvětlení problematiky.

Pokud se budeme úzkostlivě snažit vyřadit nějakou potravinu z jídelníčku a budeme se jí bát, dostaneme se pouze do stresu a naše tělo na to bude reagovat. Naučte se poslouchat své tělo, zařazujte co nejvíce čerstvých a sezónních potravin v co nejlepší kvalitě a v poměru, jaký vám vyhovuje nebo dle vašeho cíle.

Nemusíte se bát, že když si dáte občas více cukru, lepku, mléka či čehokoliv jiného, tak že škodíte svému tělu. Pokud budete zdroje výživy co nejvíce střídat a uděláte svůj jídelníček pestrý, učiníte tak pro své tělo to nejlepší. Pokud si nejste jisti, jaké by mělo být složení vašeho jídelníčku a jak si takový správný poměr živin představit, přejděte na článek o trojpoměru makroživin, nebo si zkuste náš malý video kurz. Zde se dozvíte i další zajímavé informace ze světa výživy a možná se vám zodpoví spousta otázek, na které již hledáte dlouho relevantní odpověď.

Sandra Figalová - Nutriční terapeutka | 15.02.2018

Komentáře

Zatím nikdo nehodnotil - buďte první!
Nahoru