Zpět na přispěvky

Mýtus jménem lepek. Proč se ho (ne)bát?

Lepek je snad jednou z nejvíce démonizovaných složek výživy moderní doby. Ze všech stran se na nás valí informace o tom, že lepek je jed a že pokud ho budeme jíst, dostaneme rakovinu, zalepí se nám střeva a do pěti let umřeme. Co však skutečně stojí za lepkovou fobií 21. století? Je pravda, že lepek v jídelníčku nám škodí a měli bychom ho raději vynechat?

CO JE TO VLASTNĚ LEPEK

Lepek, nebo také gluten je v populaci všeobecné označení pro skupinu bílkovin. Do této skupiny řadíme gluteniny a prolaminy, přičemž vznik protilátek při celiakii způsobuje hlavně struktura gliadinu, což je prolamin pšenice. Lepek ale najdeme v různých formách jak v ječmeni, tak v pšenici, ovsu, žitu i dalších obilninách.

PROČ A KOMU MŮŽE LEPEK ŠKODIT?

Existuje autoimunitní onemocnění zvané celiakie, kdy dochází po příjmu potravin obsahujících lepek k postupnému poškozování sliznice střeva. Dále známe i alergii na lepek, v tomto případě se však nejedná o celiakii, ale projevy onemocnění mohou být podobné. Za třetí se můžeme setkat i s obyčejnou intolerancí lepku, kdy je vyšetřeními vyloučena celiakie, ale přesto se objevují potíže spojené s jeho konzumací.

V případě celiakie je nutné vždy zavést celoživotní bezlepkovou dietu (úplné vyloučení lepku ze stravy, zařazování bezlepkových obilovin), ale co se týče alergie a intolerance, dieta nemusí být tak přísná a záleží především na klinických obtížích daného člověka.

NEBOJTE SE LEPKU, KTERÝ JE DNES ZCELA ZBYTEČNĚ DÉMONIZOVÁN

Pro ty z nás, kdo celiakií ani alergií na lepek netrpíme je tato bílkovina jednoduše stravitelná a náš organismus zcela jistě nijak nepoškozuje, jak dnes uvádí některé nijak nepodložené zdroje z masmédií. Prevalence těchto onemocnění je něco kolem 1–5 % v populaci, takže pravděpodobnost, že právě vy trpíte některou z výše uvedených poruch je celkem nízká. Přesto se dnes lidé ze strachu k vyřazení lepku ze stravy uchylují, a to často zcela zbytečně.

REDUKCE HMOTNOSTI A LEPEK

Mnoho lidí může shledat úbytek váhy po zařazení bezlepkových potravin, zde se však více než o lepek jedná o omezení potravin jako je pečivo, těstoviny, sušenky a podobné energeticky bohaté potraviny, což samo o sobě může vést k redukci hmotnosti, zvláště pokud tyto potraviny nenahrazujeme jinými bezlepkovými alternativami.

Není to tedy samotný lepek, který by stál za úbytkem vaší hmotnosti, ale celková změna jídelníčku a omezení sacharidů a tučných pochutin obsahující lepek. Spíše, než nad lepkem tedy přemýšlejte nad vaším celkovým stravováním a nedávejte vše za vinu této často nevinné látce. Je to o změně celkového stravování a životním stylu, nikoliv o vyřazení lepku, který ve většině případů za vaši váhu a zdravotní problémy vůbec nemůže.

Sandra Figalová - Nutriční terapeutka | 03.02.2018

Komentáře

Zatím nikdo nehodnotil - buďte první!
Nahoru