Zpět na přispěvky
file10751212.jpg

Cvičení a stres

Žijeme ve velmi uspěchané době, nic nestíháme, pořád se za něčím honíme, dvacet čtyři hodin se nám zdá jako velmi omezený čas na to stihnout vše, co musíme nebo bychom měli. V dávných dobách člověk musel pro tlupu obstarávat potravu, musel ji chránit před útoky zvěře. Znamenalo to, že musel zmobilizovat veškeré síly, aby přežil. Každá doba se liší a přináší sebou potřebu adaptace (přizpůsobení se) okolním podmínkám. A všechno tohle může spojovat jedno slovo – STRES

Ano, stres, který v našem těle vytváří obrannou funkci. Ale do jaké míry je to ještě zdravé? ,,Dobrý‘‘ stres – takzvaný eustres – je ta lehčí forma. Je to stres, který nás žene dál, motivuje, učí nás myslet pod tlakem, podávat lepší výkon. Naopak distres – ten ,,zlý‘‘ – nám dává pořádně zabrat, je to nadměrná zátěž, kterou my nejsme schopni zpracovat a způsobuje nám z dlouhodobého hlediska i zdravotní problémy.

Naše tělo je řízeno z větší části hormony a je tady jeden, jehož produkce se zvyšuje, pokud se delší dobu plynule velmi stresujeme. Jeho jméno je KORTIZOL a má obrannou funkci. Pokud nás čeká nějaká stresově náročná situace, kortizol se probudí, začne se vyplavovat do těla, zvýší krevní tlak a začne střádat rychlý cukr, který nám dodá energii na výkon. Z krátkodobého hlediska je to samozřejmě žádané, abychom situaci zvládli. Jenže jsou lidé, kteří si od takových situací takřka neodpočinou, a pak nastává problém. Dlouhodobě zvýšená hladina kortizolu začne způsobovat nárůst tukové hmoty, úbytek svalů, zhoršení kostní tkáně nebo únavu – takže naprostý protiklad toho, za čím jdeme.

Kdybychom řekli: ,,Prostě se nestresujte‘‘, asi byste nás ukamenovali. V dnešní době nás stres obklopuje ze všech stran a vyhnout se mu je skoro nadlidský výkon. Jsou na nás kladeny velké nároky, čas se platí zlatem a každý chce mít všechno hned a na 100%. Existuje spoustu technik, jak našemu tělu od stresu odlehčit, bohužel spousta pracujících lidí nemá čas ani spát, natož provádět relaxační techniky.

Co kdybychom vám řekli, že můžete zabít 4 mouchy jednou ranou během 30ti minut

  1. odbouráte stres a budete mít lepší náladu.
  2. uděláte dobrou věc pro své zdraví.
  3. budete lépe spát.
  4. vytvarujete křivky a nabudete sebevědomí.

Je to cvičení. Spoustu lidí má sedavé zaměstnání, a tak nemá dostatečný výdej během dne, pokud se k tomu ještě připojí stres a nesprávná strava, míříme přímo do stanice civilizační onemocnění. Cvičení, jeden z nejideálnějších způsobů, jak si aktivně odpočinout, vypnout, na chvilku zapomenout na stres. Nenechte se ale zmást. Naše tělo považuje cvičení také za určitou formu stresu (v tomto případě, ale krátkodobého a neškodného) takže se i u cvičení vyplavuje kortizol. V tomto případě nám ale pomáhá podat skvělý výkon a pomáhá tělu se adaptovat na danou činnost.

Po cvičení nastává všem známý pocit. Zvládli jsme to, cítíme se skvěle, máme chuť do života, jsme na sebe hrdí. Co za to může? Jsou to ENDORFINY. Stejně jako například morfium či heroin jsou endorfiny opiáty, ale v tomto případě velmi pozitivní. Jejich základní funkce je působení proti bolesti. Vyplavují se z hypofýzy při fyzické zátěži a také při poranění, to znamená, že tlumí naši bolest. Mimo to, nám taky zajistí ten blažený pocit, který pociťujeme během a hlavně po cvičení. U morfia či heroinu si naše tělo postupem času zvykne a dávky se musí zvyšovat. U endorfinů je to ale právě naopak, naše tělo se stává na tyto látky čím dál tím víc citlivější a trénovaní jedinci, tak slastný pocit pociťují již během prvních minut aktivity.

Ovšem tato radost nezůstává jen u cvičení. Při pravidelné fyzické zátěži, správné stravě a celkovém pozitivním naladění jsme schopni se radovat i z maličkostí, naše sebevědomí stoupá, náš zevnějšek začíná vypadat podle našich představ a uvnitř našeho těla pracuje vše na plné obrátky. Náš imunitní systém se zlepšuje, riziko civilizačních chorob klesá a náš spánkový cyklus je takřka bez problémů. Cítíme se prostě skvěle.

Pokud tedy stále stojíte na rozcestí a na jednom rameni Vám sedí andílek a na jednom ďáblík. Jeden Vám říká, jdi si zacvičit a druhý Vám našeptává, ať si sednete k filmu s pytlíkem brambůrků. Vzpomeňte si na dva hormony, které jsme si dnes představili, a rozmyslete se, který chcete, aby Vám proudil v krvi.

Tereza Koňaříková a Dita Táborová

Dita Táborová | 08.01.2018

Komentáře

Zatím nikdo nehodnotil - buďte první!
Nahoru